En snabb blick på skärmarna säger att alla servrar mår bra när du går förbi kaffemaskinerna. Eller? En kollega pekar mot skärmarna och undrar om dippen i grafen över responstid har att göra med senaste incheckningen. Det är kraftfullt att dela insikter och data, men har du kommit igång?
Metrics och observability är vägen mot att dela insikter och data i organisationen, men hur tar DU steget mot ett första proof of concept, vad är ditt första experiment och vem har kreditkortet?
Leta i molnet
Har du turen att ha dina webappar i någon molntjänst, som Azure eller AWS, så har de inbyggda dashboards där det räcker att trycka på en knapp så får man fram spännande grafer och statistik. De brukar ha fiffiga namn som “Application Insights” eller “Amazon CloudWatch”. Enligt min erfarenhet brukar det räcka att testklicka runt i en halvtimme så får man fram något som åtminstone är någorlunda spännande. Leta på nätet
Har du inte dina appar i molnet – och även om du har det – kan du istället leta upp en webbbaserad observability-tjänst.
Datadog
Det finns även dedikerade webbtjänster som gör observability åt en. I det lilla projektet jag nämnde i min förra bloggpost så använde jag Datadog, deras gratisvariant där en Azure-integration och 5 inkopplade webappar ingick. Det gick väldigt fort att få fram grafer som såg bra ut.
Grafana
Ett annat populärt alternativ är Grafana. Man kan sätta upp en egen installation, eller testa deras onlinevariant.
Både Grafana och Datadog har extensiva bibliotek av färdiga integrationer och appar för alla möjliga plattformar. Även den som inte driftar i en av de stora molntjänsterna borde kunna komma igång med observability snabbt och enkelt.
Kom igång
Det behöver inte ta lång tid, det viktigaste är att komma igång. Första grafen skapar alltid nyfikenhet, diskussioner och nya ideér kring vad ni kan visa i nästa graf. Lycka till.